Strategi, ledelse og et cykelhold for kvinder

TEAM CHANGE Lingerie, foto: Kaj Bonne

På et år er det lykkedes for min makker Hanne Malmberg og mig at stable et cykelhold for kvinder på benene. Vi var fire til den første træning i juni 2018. I dag er der over 50 aktive medlemmer af teamet, og der kommer nye til hver uge.

Jeg har tænkt en del over, hvorfor vores initiativ er blevet så stor en succes. De tanker vil jeg gerne dele med jer.

Der er ingen tvivl om, at vi ganske enkelt har ramt et behov. Landevejscykling trender i disse år, ikke mindst blandt os der er lidt op i årene, altid har været aktive, og begynder at få skavanker, som gør, at vi ikke længere kan løbe, spille bold eller noget tredje. Cykling er mere nænsomt mod knæ og led og derfor det oplagte valg.

Men der er mere til succesen end det, for det handler også om strategi, værdier, taktik og ledelse.

En enkel og klar strategi

Vi havde fra starten en fælles ambition. Vi ville cykle, og vi ville cykle sammen med andre kvinder og kun kvinder. Når vi selv trænede, så vi masser af cykelhold med mænd, hvor enkelte kvinder sad med, og vi så kvinder, der kørte alene eller i baghjulet på deres mand. Det var meget sjældent, at vi så hold med flere kvinder. Men vi kunne se, at kvinderne var der, og vi vidste, at interessen var stigende.

Vi gjorde os den ulejlighed lige at undersøge målgruppen (havde faktisk en lille fokusgruppe), og vi blev opmærksomme på de tre t’er: tid, teknik og tempo. Mange kvinder har svært ved at prioritere tid til sig selv, og cykling tager tid. Vi besluttede derfor at tilbyde træning en gang om ugen. Start kl. 17.30 og slut sharp 19.30. Så kunne man lige nå at presse det ind efter arbejde og stadig nå hjem og hygge med familien inden sengetid. Vi sørgede for i vores kommunikation at lægge vægt på, at der var hjælp at få, hvis man punkterede. Og vi understregede, at vi satte tempoet, så alle kunne være med.

Vi satte os også et mål. Vi ville i løbet af de første tre måneder gå fra to til at være 10 på teamet.

Og endelig havde vi fra starten nogle meget stærke værdier. Vi ville skabe et cykelfællesskab, der var styret af lyst, og hvor ingen følte sig tynget af pligt. Vi ville dele vores glæde ved cykelsporten, det skulle være sjovt og det skulle være udviklende. 

Med andre ord, alle ingredienserne til den perfekte strategi var til stede. Et klart mål, kendskab til målgruppens behov, stærke værdier og en konkret plan på den korte bane. Og netop fordi værdien ”lyst” var helt central for os, så ville vi lade teamet udvikle sig og forandre sig med de kvinder, som kom til. Det var på mange måder oplagt at kalde holdet Team Change.

Taktiske kompetencer

Vi havde også de taktiske kompetencer, der var nødvendige. Hanne, der var tidligere eliterytter, havde erfaring med at træne TDCs erhvervscykelhold for mænd. Hun var selvskrevet til rollen som sportsdirektør. Hun tilrettelagde træningen, planlagde ruterne og øgede stille og roligt sværhedsgraden i de øvelser, vi skulle igennem. Jeg kunne skifte slange på et punkteret dæk, justere en sadel og vidste noget om kommunikation.

Vi valgte en Facebookgruppe som vores markedsføringskanal, og vi oprettede en begivenhed forud for hver træning. Her forklarede vi detaljeret hvor og hvor langt, vi skulle køre, og hvad vi ville træne.

No alt text provided for this image

Til den første træning var vi fire. Det var en fest. Vi postede begejstret en cykelselfie i Facebookgruppen, og inviterede flere til at være med. Da vi nåede august, var vi ti, og da vi sluttede sæsonen, var der vel 15-20, som havde vist interesse for teamet.

Fase to – udvikling og strategiske samarbejdspartnere

Men det var ikke kun cykelkvinder, der havde fået øje på vores initiativ. Via den åbne Facebookgruppe havde dygtige konsulenter fra både DGI og DCU lagt mærke til, at der skete noget spændende med Team Change. Vores initiativ passede perfekt ind i den store fælles vision ”Bevæg dig for livet”.

Takke være deres engagement fik Hanne og jeg, hen over vinteren, et nyt fællesskab med kvinder i blandt andet Køge, Roskilde og Holbæk, som også havde startet cykelhold op for andre kvinder. Vi udvekslede erfaringer, og det var virkelig nyttigt. Køge Bike Ladies var på det tidspunkt noget mere erfarne end os og en guldgrube af tips og tricks.

Vi lærte blandt andet, at vi før sæsonstarten 2019 skulle sørge for at afholde et informationsmøde. Som sagt så gjort og vi blev ganske overvældet, da over 40 kvinder mødte op en aften i marts måned i mødelokalerne ude i Ballerup Super Arena for at høre mere om Team Change.

På det tidspunkt så vi os stadig som en stor fælles gruppe. Evalueringen af den første sæson havde lært os, at kvinderne på teamet vægtede fællesskabet og sammenholdet højere end egne præstationer. Med andre ord ville man hellere vente lidt på en der kørte langsommere end at splitte holdet i flere niveauer.

På mødet gentog Hanne og jeg, hvad vores ambition var: at dele glæden ved landevejscykling med flest mulig kvinder. Og vi understregede teamets værdier, fællesskab, lyst, sjov og udvikling. Det interessante er, at ønsket om et stærkt fællesskab går hånd i hånd med ønsket om selv at blive lige lidt bedre, lidt mere modige og køre lidt stærkere og længere.

En business-angel og en sponsor

Da 2019-sæsonen startede i april, var det tydeligt, at noget nyt var ved at ske. Hvor vi før havde været 5-10 til træningerne, var vi pludselig 16-20. Vi måtte ændre taktik, køre i to felter efter hinanden, og det gav lidt bøvl. Hanne kunne ikke være begge steder, og der opstod ventetid.

No alt text provided for this image

Her trådte vores business-angel fra DCU atter i karakter, og hjalp os med at sætte et kaptajnkursus op for kvinder. Vi var ni fra teamet der deltog. Og det slog mig, at ingen, af de kvinder vi spurgte, sagde nej til at påtage sig et lederskab.

Samtidig blev vi kontaktet af den internationale lingerievirksomhed CHANGE, der gerne ville være vores sponsor. Campione blev valgt som tøjleverandør og vi designede det fedeste teamtøj i CHANGE farverne grå og lyserød, og ændrede vores navn til TEAM CHANGE Lingerie. Ja, det var feminint og reklamerede for blondeundertøj, men rytterne var begejstrede. Kædeolie på fingrene og sved på panden gik meget naturligt hånd i hånd med det at være kvinde og sætte pris på lækkert undertøj. Endnu en interessant læring.

Samme strategi, men ændret taktik

I dag er vores strategi og vores værdier intakte. Og vi er meget bevidste om at værne om værdierne. Men vi har justeret på taktikken. Efter holdkaptajnkurset blev vi især opmærksomme på sikkerhed. Jo flere vi bliver, jo vigtigere er det, at vi kan styre teamet ude på landevejene, så alle kommer trygt med hjem.

Det første skridt har været at tage en beslutning der hedder, en gruppe er 8-10 ryttere. Vi har samtidig inddelt os i tre niveauer: hold 1 begyndere, hold 2 øvede og hold 3 øvede der gerne vil køre langt og stærkt. Vi træner nu systematisk et fælles sprog. Vi har fælles øvelser med at køre to og to og flette hurtigt ind på en række og meget mere. De ni kaptajner er i den grad kommet på arbejde, men det virkelig sjovt. Vi er fælles om ambitionen og værdierne, og takke være DCU har vi i tide været i stand til at udvikle vores taktiske værktøjskasse.

I mandags var der 34 til træningen. 34! Men vi var klar. Delte os i fire hold og på trods af regn, blæst og 3 punkteringer kom alle glade og sikkert ud og hjem igen.

Vores strategi er, som sagt, at dele glæden ved landevejscykling med flest mulig kvinder. Hvis vi lykkes, også på den lidt længere bane, så kommer I til at høre og se meget mere om TEAM CHANGE Lingerie i fremtiden😊

Landevejscykling, Ledelse og netværk